אינסטגרם רילס או טיקטוק- איפה כדאי להשקיע את זמנכם?

אינסטגרם רילס VS טיקטוק

אני לא צריכה לספר לכם שאנחנו חיים בעולם דיגיטלי שמפוצץ באפליקציות ורשתות חברתיות המחברות אותנו לקהילה גלובלית שהולכת וגדלה. הגדילה של אינסטגרם ושל טיק טוק שינתה את האופן שבו אנחנו משתמשים במדיה חברתית, יוצרים תוכן ובאופן כללי מתקשרים בינינו.

פתאום זה כבר לא מספיק לעלות תמונה יפה ומרוטשת שמראה עד כמה החיים שלנו מושלמים. פתאום צריך לחשוב מחוץ לקופסא איך מעבירים את המסר שלנו בצורה מבדרת, מעניינת, מעוררת השראה ומהירה. כמה מהירה? עד 30 שניות באינסטגרם רילס ועד דקה בטיקטוק.

בנוסף, המשתמשים כבר פחות קונים שהחיים של כולנו מושלמים ויש דגש מאד גדול בתכנים על אותנטיות, תכנים ללא פילטרים ותכנים שגורמים לנו להזדהות ולא להרגיש רע עם עצמנו.

מאז שאינסטגרם השיקה את אינסטגרם רילס בישראל בפברואר 2021, הרבה בעלי ובעלות עסקים, יוצרי תוכן ומשתמשים באינסטגרם תוהים היכן כדאי להשקיע את האנרגיות והזמן היקר שלהם. באינסטגרם רילס ששם אולי קהל היעד שלהם, אולי כבר יש להם מיני קהילה או בטיקטוק בה הם צריכים לפתוח משתמש חדש וקהל היעד קצת יותר ילדותי. המאמר הזה בא לעשות לכם סדר בדיוק בסוגייה הזאת ולעזור לכם להחליט איפה כדאי לכם להשקיע את זמנכם היקר ואיפה תקבלו תוצאות טובות יותר.

אז הגיע הזמן לגלות מי המנצח בין השניים: טיק טוק, שנמצא במגמת גדילה מטורפת, או הילד החדש בשכונה, אינסטגרם רילס. בואו נתחיל!

טיק טוק: האפליקציה ששינתה את הדרך שבה אנחנו צורכים ויוצרים תוכן

טיק טוק נוסדה ב-2017 וכבשה את העולם בסערה: כיום יש לה מעל 800 מיליון משתמשים בעולם. לא לחינם היא הפכה לאפליקציה שגדלה הכי מהר בשנת 2020, בדיוק בתקופת הקורונה. היא מאפשרת למשתמשים ליצור קליפים קצרים, עד כדקה (בעתיד הם מתכננים לאפשר גם עד 3 דקות) לערוך עם פילטרים ואפקטים, ולשתף עם כל העולם.

מה עוד לא נאמר על עמוד ה-For You? באמצעות טכנולוגיה מהפכנית, האפליקציה הופכת לאטרקטיבית מתמיד. התוכן נבנה בהתאמה אישית לפי הסטייל והנושאים שהמשתמשים אהבו בעבר, קיימו אינטראקציה או חיפשו. בזכות AI, האפליקציה מעניקה תחושה שהיא מכירה כל משתמש, והתוצאות מדברות בעד עצמן.

האפליקציה מציעה אפשרות לעלות ללייב בזמן אמת ואף להקליט את השידור, אם כי האופציה הזאת זמינה לבעלי 1,000 עוקבים ויותר.

ישנה אפשרות לשלוח הודעות, סרטונים ואימוג'יז לחברים, וכן אפשרות לבחור את הקהל שאליו התוכן מיועד. ניתן ליצור וידאו המבוסס על תגובות, והכי חשוב, לעקוב אחרי משתמשים מסוימים כרצונכם.

העלייה המטאורית בפופולריות של טיק טוק הגיעה בזכות טרנדים ומשפיענים שמיליונים עוקבים אחריהם. אלה מכונים טיק-טוקרים. הסרטונים הקצרצרים (15 שניות עד דקה) מאפשרים לגלול עוד ועוד בפיד, והרצון לעקוב אחרי טרנדים פשוט קורה מעצמו.

אחד היתרונות של טיק טוק הוא מוזיקה: הסרטונים הקצרצרים כוללים מוזיקה שהאפליקציה מציעה, והשירים הללו הופכים לוויראליים מהר מאד. למעשה, יש זמרים שחייבים את הקריירות שלהם לטיק טוק. יש גם זמרים שקנו סאונדים טרנדים והפכו אותם להיות חלק מהשירים שלהם בגלל שכבר כל כך הרבה אנשים מכירים אותם, ההצלחה של השיר כבר בטוחה.

אבל היתרון הגדול ביותר של טיקטוק על פני כל רשת חברתית אחרת זאת העובדה שהתכנים שלכם לא נחשפים רק לעוקבים שלכם (בדומה לפייסבוק ואינסטגרם) אלא התכנים שלכם נחשפים לכל מי שעלול להביע עניין בנישה של התוכן שלכם. העלאתם סרטון שקשור בעולם הטיולים, אם עשיתם עבודה מספיק טובה ואתם מכירים את הכלים לכך, הסרטון יקפוץ ב- for you (הפיד) של משתמשים שהאלגוריתם של טיקטוק זיהתה שמתעניינים בעולם הטיולים. בזכות זה, סרטון יכול להפוך לויראלי ולצבור עשרות אם לא מאות צפיות גם עם מספר דו ספרתי של עוקבים. קחו לדוגמא סרטון שהעלתי בעמוד הטיקטוק שלי ועם 23 עוקבים בתחילת הדרך, הגיע ל19 אלף צפיות. בטיקטוק הדגש הוא לאו דווקא על כמות העוקבים כמו שנהוג באינסטגרם אלא על איכות התוכן. העלתם תוכן מעניין, כזה שגורם לאנשים לשתף? תתכוננו לכמות צפיות בלתי הגיונית גם אם אף אחד לא עוקב אחריכם עדין.

ומה קורה בצד השני? הכירו את אינסטגרם רילס

אינסטגרם, אשר שייכת לפייסבוק, השיקה את אופציית הרילס (reels) בעולם כבר ממזמן ובישראל בפברואר 2021. אינסטגרם נכנסה לקרב ראש בראש עם טיק טוק כמו שכבר ראינו שהיא עשתה בעבר.  זאת לא פעם ראשונה שאינסטגרם מזהה פיצרים מוצלחים באפליקציות חברתיות אחרות ופשוט מעתיקה אותם לפלטפורמה שלה ועושה את זה טוב יותר. ראינו את מהלכים דומים עם פיצ׳ר הסטורי שכבר שכחנו איך נראו החיים בלעדיו. הסטורי היה פיצ׳ר שסנאפצאט פתחה לראשונה וכאשר אינסטגרם ראתה את ההצלחה שלו, היא בנתה פיצ׳ר זהה ותוך מספר חודשים גרמה למשתמשים שלה להתמכר אליו ולהיות הצלחה מסחררת שרוב תשומת הלב מנותבת לסטורי. אינסטגרם עשתה זאת גם עם הפילטרים שהיו בסנאפצ׳אט ושוב, העתיקה את הפיצ׳ר והגיעה להצלחה גדולה יותר מהמתחרה שלה. גם עכשיו, כאשר אינסטגרם התחילה להרגיש את מה שקורה עם טיקטוק, היא לא נשארת אדישה או חייבת ופיתחה פיצ׳ר זהה. זה עניין של כמה חודשים עד שנראה האם אינסטגרם מצליחה להביס את טיקטוק עם אינסטגרם רילס, ימים יגידו.

אינסטגרם כבר הייתה פלטפורמה מבוססת ומוכרת, אבל הרילס עזרו לה לשדרג את מעמדה: כך היא הגיעה להישג הנחשק של מיליארד משתמשים.

אז מה ההבדלים בין אינסטגרם רילס לטיקטוק?

אורך הסרטון:
טיק טוק מאפשרים ליצור סרטונים עד דקה, ואילו אינסטגרם מאפשר סרטונים בני 30 שניות.
אם כי בעתיד הלא רחוק, אינסטגרם מתכננים לעלות את אורך הסרטונים ברילס לעד דקה ואילו טיקטוק מתכננים לעלות את האורך הסרטונים לעד 3 דקות (היוש מיני יוטיוב?)

קהל היעד:
רבים חושבים שטיקטוק זאת אפליקציה לילדים שנשלטת בידי משתמשים צעירים. זה לא נכון ב100 אחוז אבל כן, אי אפשר להתעלם מזה שרוב קהל המשתמשים בטיקטוק, הוא קהל צעיר יותר בגילו. מאז תקופת האינסטגרם גם המבוגרים גילו אותה והחלו להשתמש בה יותר ויותר אבל ממוצע הגילאים נמוך יותר ביחס לרשתות חברתיות אחרות כמו אינסטגרם או פייסבוק שבכלל נחשבת עבור הילדים כמשהו שחלף מהעולם.
לעומת זאת, באינסטגרם קהל היעד הוא מבוגר יותר, בוגר יותר וכך גם השיח בפלטפורמה. לכן כאשר אתם בוחרים איפה להשקיע את האנרגיה שלכם חשוב לקחת בחשבון מי קהל היעד שלכם, מה הגילאים שלו, איזה שיח הוא מחפש, איפה הוא מבלה את רוב שעות ה״סושיאל״ שלו ובהתאם לכך לבחור איפה כדאי להשקיע את המאמצים שלכם.

תכנים:
יש הבדל משמעותי בין התכנים שמצליחים בטיקטוק לעומת התכנים שמצליחים באינסטגרם. בטיקטוק נוכל לראות יותר הצלחה עם טרנדים ותכנים מצחיקים ולעומת זאת, נעלה את אותם התכנים לאינסטגרם רילס, כנראה שרוב המשתמשים שלנו לא יבינו את הבדיחה או מה אנחנו רוצים. טרנדים ״מתפוצצים״ טוב יותר בטיקטוק מאשר באינסטגרם רילס נכון לעכשיו מכיוון שמדובר בשפה אחרת ממה שהמשתמשים באינסטגרם מכירים. ואם מישהו פונה אלייך עם משפט בשפה לא מוכרת, כנראה שלא תבין מה הוא רוצה מחייך ומהר מאד תגלול לתוכן הבא.

תכנים שעובדים טוב יותר באינסטגרם רילס אלו תכנים מלמדים, ויזואלים שנותנים ערך ואיך נאמר בעדינות? קצת יותר אלגנטים, עם קלאס. הסיבה לכך יכולה להיות שזה בגלל שזה דומה יותר לשפה של אינסטגרם, השפה האסטתית שמאד מזוהה עם אינסטגרם וככל הנראה שגם הגיל של המשתמשים בפלטפורמה עושה את שלו. שלא תבינו לא נכון, יכולים להיות תכנים מצחיקים שיצליחו מאד באינסטגרם, אבל הם צריכים להיות קצת יותר אלגנטים.

פיצ׳רים לעריכת סרטונים:

נכון לרגע זה, בהקשר של עריכת הסרטונים והכלים שאיתם ניתן לערוך סרטונים- טיק טוק מתעלה על אינסטגרם רילס, עניין די מובן לאור העובדה שהממשק של רילס עדיין חדש יחסית. לטיק טוק יש את אופציית ה-Sound Sync שמתאימה את המוזיקה באופן אוטומטי לאורך הסרטון, מה שעדיין קורה באופן ידני ברילס. בנוסף, לטיקטוק יש הרבה יותר כלים ואפשרויות לעריכת סרטונים שכן היא אפליקציה שמבוססת כולה על עריכת סרטונים שלא כמו אינסטגרם שעושה גם וגם וגם.

דאטה וניתוח נתונים:
טיק טוק אנליטיקס מעניקה כלי בילט-אין למעקב אחר הביצועים של כל סרטון, המעורבות והפופולריות לחשונות היוצר / העסקי. לעומת זאת באינסטגרם אין כל אופציה לראות אנליטיקס על כל ריל וריל, עדיין האופציה לא קיימת. מדובר בחסרון משמעותי וכולי תקווה שיוסיפו את האופציות הללו בקרוב.
יש דרכים אחרות לנתח את הנתונים של הרילס שלכם, אני מלמדת איך לעשות זאת בקורס רילס פרו אבל בהחלט יהיה נחמד אם אינסטגרם יתנו לנו מדדים נוספים כדי להבין מה עובד ומה פחות ולדעת לשפר את התכנים שלנו בהתאם.

ומה צופן לנו העתיד?

אינסטגרם רילס עדיין חדשה בסצנה ומהווה ״רק״ פיצ'ר באפליקציה קיימת. יש לה הרבה לאן לגדול ולהתפתח, אבל ברור שזה יקרה מהר כמו שאינסטגרם יודעים לעשות. אני מאמינה שבקרוב מאד נראה מגוון פיצ'רים שלא תימצא להם מקבילה בטיק טוק.

הטוב עוד לפנינו בשתי הפלטפורמות. הסנכרון עם פייסבוק שעומד בלב ליבה של אינסטגרם אומר שאוטוטו נראה פרסומות ברילס ועד אז נוכל להנות מתנועה אורגנית מדהימה שאינסטגרם נותנת לנו. גם טיק טוק לא נשאר מאחור, וניתן לראות משפיעני טיק טוק שמפרסמים מוצרים וניתן לראות תכנים ממומנים. במילים אחרות, יש לשתי הפלטפורמות פוטנציאל כלכלי אדיר והזדמנויות מצוינות לבעלי עסקים קטנים, בינוניים וגדולים.

אז מה גזר הדין? אינסטגרם רילס או טיקטוק?

בראש ובראשונה הייתי בוחרת בפלטפורמה שנותנת מענה טוב יותר לקהל היעד שלכם. אתם צריכים להבין אותו, לבנות את הפרסונה שלו, להבין איפה הוא נמצא ומבלה את רוב הזמן הפנוי שלו ובהתאם לכך לבחור.

בנוסף, האם אינסטגרם כבר הוכיחה את עצמה בעבר והביאה לכם לקוחות פוטנציאלים חדשים? אם לא, אז קודם כל רוב הסיכויים שאתם מפספסים משהו ומוזמנים לפנות אלי ולתאם איתי סדנה 1X1 ואעזור לכם לפצח למה זה לא קרה עד עכשיו או למה זה לא קרה כפי שציפתם.

או שאולי התחום שלכם כל כך תחרותי ומוצף באינסטגרם שיכול להיות לכם יתרון תחרותי בולט ומשמעותי באפליקציה חדשה יחסית שהרבה בעלי עסקים עוד יושבים על הגדר לגביה ולא נכנסים לזירה.

הייתי גם לוקחת בחשבון את כמות הזמן שיש לכם להשקיע בפלטפורומות החברתיות, האם זה נכון עבורכם לקפוץ לטרנד הבא ולפתוח משתמש חדש בטיקטוק? האם יש לכם זמן להיות נוכחים שם או זה לא מספיק לעלות ״פעם ב״ סרטון ולצפות שיצליח.

תשובה חד משמעית ואחידה לכולם, לא ניתן לתת כי כמו שאתם רואים זה מאד שונה ותלוי בכם ובעסק שלכם. את כל התשובות לשאלות אלו אנחנו יכולים לפצח יחד בסדנה מותאמת אישית לתחום העיסוק שלכם, בין אם זה על טיקטוק או אינסטגרם או איך ניתן לשלב את שניהם בצורה חכמה ומבלי להשתגע.